reclame

marți, 9 noiembrie 2010

Legea cauciucurilor de iarna in Europa

Proiectul de ordonanta de urgenta care prevede obligativitatea soferilor de a folosi cauciucuri de iarna in perioada 1 noiembrie - 31 martie genereaza in continuare foarte multe discutii. E normal, intrucat afecteaza multi oameni, insa nu doar aceasta este singura cauza.
Celalalt motiv este ca proiectul are foarte multe lipsuri. Un exemplu: nu se vorbeste nicaieri despre anvelopele all-season. In mod normal, o masina dotata cu astfel de anvelope poate circula in siguranta si iarna, daca pneurile au aplicata eticheta M+S (mud and snow - noroi si zapada).
O alta ambiguitate: nu se precizeaza cu cate pneuri de iarna trebuie sa fie prevazut un autoturism, doua sau patru? E important, pentru ca se poate circula si cu doua pneuri de iarna, daca acestea sunt montate pe rotile motoare.
Mai mult, proiectul de modificare nu tine cont ca intensitatea iernilor difera de la an la an. Daca la 1 decembrie sunt 14 grade Celsius, de ce n-ar putea soferii sa-si scoata pe strada masinile echipate cu pneuri de vara?
E interesant de vazut totusi ce prevede legislatia tarilor vest-europene legat de pneurile de iarna.

Austria si Elvetia
Pneurile de iarna sunt obligatorii pentru autoturisme in perioada 1 noiembrie - 15 aprilie atunci cand drumurile sunt acoperite de polei, gheata sau zapada. Sunt considerate corespunzatoare si anvelopele all-season, daca au eticheta "M+S".

Finlanda

Pneuri de iarna obligatorii intre 1 decembrie si 1 martie.

Franta
Cauciucurile de iarna nu sunt obligatorii. Cu toate acestea, in unele zone muntoase, soferii sunt avertizati prin indicatoare de necesitatea folosirii lanturilor sau a pneurilor de iarna.

Germania
Soferii sunt obligati sa doteze masina cu pneuri corespunzatoare conditiilor meteo. Automobilele cu anvelope de vara nu au voie sa circule pe drumuri acoperite de zapada si gheata, in caz contrar soferii fiind pasibili de amenzi.

Italia
Nu exista obligativitatea folosirii pneurilor de iarna decat in regiunea muntoasa Val d'Aosta, in perioada 15 octombrie - 15 aprilie.

Norvegia
Cauciucurile de iarna nu sunt obligatorii, insa lanturile de zapada sunt necesare pe tronsoane de drum semnalizate ca atare. Daca drumul e acoperit de zapada sau gheata, cauciucurile de iarna sau lanturile trebuie folosite.

Slovenia
Soferii sunt obligati sa foloseasca lanturi de zapada sau cauciucuri de iarna cu adancime minima de 3 mm a profilului in perioada 15 noiembrie - 15 martie sau oricand conditiile meteo o impun.

Suedia
Cauciucurile de iarna sunt obligatorii intre 1 decembrie si 31 martie, adancimea minima a profilului pneului trebuind sa fie de 3 mm.

Sursa: ziare.com

Cum se poate totuşi ca în Finlanda unde iarna trebuie sa fie mult mai lungă perioada obligativitaţii pneurilor de iarnă sa fie mai scurtă cu două luni, si în Suedia care are am aceiaşi poziţionare nordică sa fie mai scurt cu o lună, precum si alte ţări mai nordice ca Romania să aibă reguli mult mai permisive în acest sens? Cumva statul Român e vreun mare producator de pneuri, o fi având depozite de cauciucuri pe care trebuie să le vândă, sau se gandeşte că dacă da legea, lasa strazile necurâţate de zăpadă şi apoi începe să împartă amenzi?